divendres, 17 d’abril del 2015

Duolingo

Avui després de dues setmanes de vacances, hem dedicat la sessió de Programes Multimèdia Infantils i Juvenils, a presentar una de les aplicacions que més ens han cridat l'atenció de les tres que havíem de seleccionar.

És cert que les aplicacions que s'han comentat, han estat del meu interès, però avui us presentaré la que juntament amb la meva companya Alba Torras hem analitzat i exposat.

Logo de l'app duolingo
Duolingo és una aplicació gratuïta basada en l’aprenentatge d'idiomes i és molt atractiva perqué és com un joc. Els alumnes han d'acumular punts i no poden perdre els cors disponibles. Si l’alumne perd els punts, haurà de començar la lliçó.

L’aprenentatge es divideix en diferents etapes i pots escollir començar per un nivell bàsic o fer una prova de nivell de 5mn que acreditarà el nivell que has de seguir. 

Pel que fa als exercicis, aquests estan adaptats al nivell i es basen en l’escolta, la pronúncia, la traducció, l’escriptura i el reconeixement de la imatge. Per tant, l'aplicació no només està enfocada al writting, sinó que també tracta de perfeccionar el listening, grammar,speaking i reading.  A més, un cop passes de nivell, et permet visualitzar una gràfica amb el procés que has seguit i l’experiència que et falta per poder seguir avançant de nivell.

Un aspecte a destacar és el propi perfil,  en el qual es pot  visualitzar un esquema amb els nivells que superats i els que no, el propi procés i el dels companys , el nivell al qual et trobes, la puntuació que tens i el nombre de traduccions que has fet.

Pel que fa a l'interfície, puc dir que  és neta, moderna, organitzada, atractiva i amb un disseny que ofereix als usuaris una experiència divertida.  Per altra banda, la interactivitat és selectiva,ja que l'app només realitza preguntes que la persona ha de contestar.

Segons el Model SAMR l’app produeix una millora i un augment,ja que es realitzen activitats que es podrien fer sense cap app però amb aquesta  es milloren aspectes de funcionalitat, ja que la correcció és immediata, pot fer moltes més activitats en menys temps. A més, segons la Taxonomia de Bloom, podem classificar l'app dins de les categories de comprendre i aplicar.

A més duolingo té una versió pels mestres que és duolingo dashboard,  una plataforma online que permet al mestre poder veure el procés dels seus alumnes. L'objectiu és proveir una experiència d'aprenentatge personalitzada, que li proporcioni retroalimentació immediata a cada estudiant i mestre a l’aula. Això pot donar-li més temps als mestres per poder fixar-se en els continguts que més els hi costa assolir, respondre les seves preguntes i sabent en què fallen, poder ajudar-los millor.

dijous, 16 d’abril del 2015

"Las TIC en la enseñanza del inglés como lengua extrangera: una herramienta online y una off-line"

Aquest article ens parla sobre la introducció de les TIC dins les classes de llengua.  Fa referència a la importància del paper de les TIC, ja que aquestes proporcionen més autonomia als alumnes, una millora de la comunicació i de l’accés a la informació, tot remarcant, que el mestre no desapareix, sinó que aquest té el paper d’ajudar als alumnes durant el seu procés educatiu i de seleccionar els millors recursos.

Seguidament fa esment sobre la importància d’utilitzar un bon cercador, ja que la xarxa posseeix moltíssima informació. Entre aquests cercadors destaca:

- Google
- Yahoo
- Altavista

A més, també destaca diferents webs a partir de les quals poder treballar l’anglès amb els alumnes però personalment he destacat aquestes:

- www.efl.net
- www.engish-at-home.com
- www.englishforum.com
- www.englishlistening.com

Dins d’aquest apartat, l’autor defensa que és possible que no tots els exercicis que podem trobar a la web siguin de qualitat, però que és aquí on el mestre ha de posar en pràctica el seu paper com a “filtre”.

Tot seguit, l’autor dóna rellevància a la importància de conèixer als alumnes i poder ensenyar continguts que els motiven, ja que d’aquesta manera potenciarem l’aprenentatge significatiu. Un molt bon exemple a treballar a l’aula a partir de les TIC i la llengua estrangera és el de les vacances, més enfocat a cicle superior, però si ho adaptem es podria realitzar a tots els cicles de primària:

Principalment hem de proposar als alumnes que marxen de vacances a Sydney (Austràlia)

- L’alumne ha de trobar informació sobre les companyies de viatge, els horaris dels vols, les escales i les diferències horàries.
- Buscar informació sobre la temperatura que està fent en els llocs que visitaran.
- Escollir hotel i itinerari per estar 15 dies.
- Escollir restaurants – existeixen restaurants que faciliten la carta online.
- Escollir com organitzaran el temps d’oci (què visitaran, etc)

Per a més informació feu clic aquí.

Com a conclusió, un cop analitzat l’article, penso que un mestre de llengua estrangera no pot deixar passar la quantitat de recursos que hi ha a la xarxa, aquests ha d’analitzar-los prèviament i ha de seleccionar aquells que s’adapten més a les necessitats del seu alumnat. Finalment remarcar la importància del reciclatge professional del mestre i d’estar al dia.

divendres, 20 de març del 2015

Clockworks

Avui després de les dues setmanes d’estada a l’escola, hem dedicat la sessió  de Programes Multimèdia Infantils i Juvenils, a presentar en parelles, una de les aplicacions utilitzada a l'escola que més ens va cridar l’atenció.

És cert, que gairebé totes les aplicacions presentades han estat del meu interès, però avui us presentaré només una aplicació que es diu Clockworks relacionada amb la temàtica del bloc: l’anglès. 

Què és?

Principalment fer esment en què l’aplicació Clockworks es troba dins del portal BBC i aquesta és una aplicació creada amb la finalitat de reforçar les hores en anglès de manera divertida i lúdica.  
Segons el model SAMR aquesta aplicació es troba dins l’apartat de millora perquè suposa un augment, és a dir, la tecnologia substitueix directament una eina millorant funcionalment. En aquest cas hi hauria una millora en el fet d’utilitzar aquesta aplicació creant més motivació a l’alumne i deixar de costat les fitxes tradicionals o la pissarra analògica. 

Pel que fa a la interfície, aquesta és molt visual i crida l'atenció dels infants. A més, la interactivitat és selectiva, ja que, els alumnes només han de respondre a allò que la tecnologia ha creat.

Estructura i ús

Clockworks consta de tres apartats que van de menys a més dificultat: 
  • Medium 
  • Hard
  • Really Hard
La diferència entre ells només es troba en la dificultat de les preguntes, ja que la seva metodologia és igual. L’alumne ha de seleccionar l’hora que pensa que és: si ho encerta,passa a un altre pregunta, si falla ha d'acabar encertant per tal de poder passar a l'exercici següent.

Reflexió

Personalment, penso que és un bon recurs per tal de reforçar les hores tant a l'aula ordinària com a casa. És un joc que ens ajuda a treballar les hores de manera divertida i original. 
Per tant, és molt recomanable el seu ús, ja que és una manera d'aprendre de forma lúdica i el seu ús és senzill.

Model SAMR

Plantejar-se la coexistència dels nous mitjans tecnològics amb mètodes tradicionals d'aprenentatge és un error. Plantejar-se el ús d'elements analògics que, coexisteixin al seu torn, amb elements digitals d'última generació està demostrant ser un model fallit a tots els nivells. És per això que el model SAMR pot ajudar a fer el canvi. El canvi d'uns models sense tecnologia fins arribar a la modelització educativa amb les potencialitats de les noves tecnologies.
Un model postulat pel Dr. Ruben D.Puentedura que indica el canvi en els models metodològics en quatre diferents nivells d'integració de la tecnologia. Uns nivells, que van des de la simple substitució fins arribar a una redefinició del model. Una redefinició que permet realitzar noves tasques que, abans d'integrar la tecnologia, resultaven impensables.

Les dues primeres etapes del model van destinades a realitzar un canvi creixent. Un canvi, que segueix basant-se en models metodològics previs a la introducció de les noves tecnologies. Un canvi format per dues etapes:

  • Substitució , on les noves tecnologies es fan servir només a nivell d'eines. En aquesta etapa el docent no realitza cap canvi metodològic.
  • Augmentació , on es potencia un efecte que augmenta l'ús de l'eina respecte a la metodologia tradicional. En aquest cas, l'eina permet anar més enllà (no en nous mètodes, però sí en potencialitats) que abans de ser utilitzada.

Un cop realitzada la substitució i, posterior augment de l'eficàcia de l'eina, és quan realment es dóna la "transformació" en les metodologies. Una transformació caracteritzada per ser realitzada en dos passos (que, moltes vegades es realitzen de forma simultània):

  • Modificació , on es produeix un redisseny de tasques per adaptar-se als nous mitjans de què es disposa.
  • Redefinició , on es permet la creació de noves tasques que permeten anar més enllà de l'aprenentatge previ a la introducció de les noves tecnologies.


Un model que, curiosament, permet veure que ens estem centrant fonamentalment en la primera etapa del mateix. Una etapa on només s'ha realitzat la substitució dels mitjans però que, difícilment, s'ha aconseguit aprofitar els mateixos per arribar a una completa redefinició del model metodològic.

dilluns, 16 de març del 2015

Starfall

Benvolguts!

Avui us presento un recurs molt original que he trobat a un bloc dedicat a l’educació i a les TIC. Es tracta d’una plataforma online que consta de quatre apartats diferents i aquests es classifiquen per nivell de l’alumnat. Amb starfall els alumnes poden reforçar la fonètica, l’abecedari i la lectura. Per altra banda, si ets usuari de Starfall pots accedir a més contingut com per exemple als números.

A continuació una petita descripció de cada secció:

ABCs

Aquesta secció ens mostra les lletres que conformen l’alfabet anglès. Si fem clic a alguna d’aquestes, ens presenta el so al qual representa la lletra, a través d’exemples de diferents paraules en les quals hi és present. 

                                           

A més, si fem clic per exemple a la lletra A, em presenta primer la lletra i seguidament el fonema associat a aquesta lletra  i els exemples d’ús. 



Learn to  Read:

Aquesta secció està enfocada a cicle inicial. Dins d’aquesta secció l’alumne troba diferents contes classificats depenent dels sons i les lletres que han après prèviament.  Els alumnes han de començar obligatòriament pel primer conte i anar avançant fins al número 15.

Una vegada fas clic al primer conte, l’alumne es troba amb una pàgina molt interactiva, la qual a més de presentar cada frase del conte, el nen pot fer clic a cada paraula i escoltar la seva pronunciació.

Són  lectures interessants i senzilles a partir de les quals els alumnes es poden començar a iniciar en la lectura en anglès.

It’s fun to read!
Aquesta secció està enfocada per a cicle mitjà. Dins d’aquesta secció l’alumne troba diferents temàtiques:

                                           
  1. All about me!: un espai amb la finalitat de crear l’aspecte del nen/a (color del cabell, forma del cabell, edat...). A més, els alumnes si fan clic a cada paraula poden escoltar la seva pronunciació.

  2. Art Gallery: un espai dedicat a 6 obres pictòriques. L’alumne selecciona una obra pictòrica i a partir d’aquí comença a realitzar exercicis relacionats amb la vida del pintor, acompanyats sempre del clic en la paraula i el so d’aquesta.

  3. Magic: un  espai  amb la  finalitat que els alumnes coneguin el vestuari d’un mag acompanyat de la pronunciació i un altre exercici que té com a finalitat pronunciar un conjur i seguidament realitzar un joc de màgia.

  4. Poetry: un espai dedicat a 4 poemes. L’alumne selecciona un poema i a partir d’aquí comença a practicar l’entonació amb l’ajuda d’un àudio que va pronunciant les paraules.

 5. Tongue twisters: un espai dedicat a 4 embarbussaments els quals estan acompanyats d’un àudio que va pronunciant les paraules.

 6. Bird Riddles: un espai dedicat a 4 endevinalles relacionades amb quatre  tipus d’ocells i acompanyades d’un àudio que va pronunciant les paraules.

        I'm reading!
Una vegada que ja saben llegir amb fluïdesa podem utilitzar aquest apartat.
Dins aquest apartat trobem un seguit de lectures classificades per gèneres. Les paraules ja no són separades per síl·labes i a més hi ha una millora en la fluïdesa de la lectura.


                                     

       Reflexió
     Personalment penso que és un molt bon recurs per fomentar la lectura de manera original i divertida. La plataforma online utilitza molts recursos visuals i multimèdia atractius, que capten l’atenció dels alumnes, creant en ells una motivació i ganes per aprendre a llegir en anglès. A més la seva utilització és molt senzilla i gratuïta, però si que és cert que hi ha una versió prèmium, de la qual et pots beneficiar si t’uneixes a Starfall, en la qual també hi ha temes com la numeració.

En relació a la taxonomia de bloom, aquesta aplicació està relacionada amb els verbs crear i comprendre, ja que, els alumnes a partir d'aquesta: escriuen i interpreten ,entre altres accions. Pel que fa al model SAMR té un impacte de redefinició, perquè la tecnologia permet la creació de noves tasques , prèviament inconcebibles.

Per altra banda. la interfície és néta, moderna i organitzada. A més, la interactivitat és selectiva, ja que, l'alumne només ha de respondre al que l'aplicació ha creat.

dimarts, 10 de març del 2015

Head, shoulders, knees and toes!


Durant la meva etapa de primària, sempre m’anava molt bé per reforçar i em semblava divertit aprendre cançons en anglès que estaven relacionades amb el tema que treballàvem a l’aula. És per això, que avui us presento un bon recurs, enfocat a educació infantil o primer de primària, que té com a objectiu treballar les parts del cos en anglès i que molts coneixereu de primera mà des del paper d’alumne, de manera original.

Les cançons en anglès sempre han ajudat a perfeccionar la pronúncia dels alumnes i contribueix a augmentar el vocabulari actiu i passiu, així com a incrementar l’interès per la classe d’anglès.

Es tracta d’una cançó que va acompanyada d’un vídeo amb el qual els alumnes poden seguir els passos que realitzen els tres animals.  Durant la cançó es fa referència a les parts del cos: espatlles, genolls, ulls, boca, nas, orelles,cap i peus i els alumnes mentre canten la cançó han de seguir els passos que indica el vídeo, indicant les parts del cos que estan cantant.

A més és una cançó que els motiva a participar, ja que cada vegada va ometent diferents paraules que els alumnes hauran d’esbrinar acompanyant-la del seu gest.



Divertit, original i molt recomanable!


dimecres, 4 de març del 2015

Mapa conceptual


Mapa conceptual 
La tercera sessió de Programes Multimèdia Infantils i Juvenils va estar dedicada a la presentació de diferents plataformes per crear mapes conceptuals, de les quals havíem d'escollir una, per tal de crear un mapa conceptual amb 5 conceptes sobre l'assignatura que es van exposar a l'aula.

Personalment vaig escollir el programa Webspiration classroom perquè la seva utilització em va ser més senzilla. Cal dir que és una plataforma online, en la qual has de crear un usuari i es pot utilitzar només durant 30 dies de forma gratuïta.

Per una banda, en relació a la taxonomia de bloom, aquesta aplicació està relacionada amb el verb comprendre, ja que, els alumnes a partir d'aquesta: resumeixen, classifiquen, situen i interpreten ,entre altres accions. Pel que fa al model SAMR té un impacte de redefinició, perquè la tecnologia permet la creació de noves tasques , prèviament inconcebibles.

Per altra banda. la interfície no és néta ni organitzada i està molt carregada de funcions, la qual cosa dificulta el seu ús. A més, la interactivitat és comunicativa, ja que, pots compartir el teu mapa conceptual amb altres persones.

A més, aquesta plataforma et permet compartir els mapes conceptuals.

La seva utilització pot ser molt útil, ja que es pot utilitzar per tal que els alumnes creïn mapes conceptuals per a estudiar o que tinguin relació amb algun article a partir del qual els alumnes hagin de seleccionar els idees més importants. Bé, podria ser una bona manera d'ensenyar als alumnes a seleccionar la informació més rellevant i necessària.

Per tant, crec que és una eina útil però potser els alumnes troben dificultats en el seu ús.